Jak nastartovat mozek po dovolené? Dejte si sušené švestky a kreslete si!

Září 15, 2015

S příchodem chladného září se většina lidí vrací z dovolených a prázdnin zpět k běžnému pracovnímu módu. Přesto se často nemohou na práci stoprocentně soustředit, snáze za-pomínají, utíkají myšlenkami od úkolů a vše jim trvá déle, než tomu bylo obvykle. Jak tedy po dovolené nastartovat mozek tak, aby opět fungoval naplno?

Ačkoliv se zdá, že se jedná o značný problém a mnoho lidí za ním hledá něco více, jedná se často pouze o to, že mozek nedostává tu správnou výživu a na chvíli vypadl z tréninku, lidově řečeno vypnul. Je třeba mu tedy dodat energii a vhodnými metodami jej opět nastartovat. Pokud pociťujete zhoršení soustředění a paměti již delší dobu, o to více pozornosti byste měli následujícím radám věnovat.

1. Kreslete si

Dříve se mělo za to, že neurony, které přenáší informace a signály, jsou ve chvíli našeho narození v maximálním možném počtu, a postupem času o ně již pouze přicházíme. To však není pravda. Tré-ninkem navíc dochází k propojování neuronů a vytváření nových a nových spojů, takzvaných synapsí. Pokud však necháte ležet mozek ladem a celé dny, týdny, měsíce či dokonce roky provádíte totožné úkony, nad kterými již nemusíte více uvažovat, propojení neuronů výrazně ubyde. To ve výsledku vede ke zhoršení paměti a k zacyklení v uvažování. Hůře budete také nacházet nová řešení. Podle profesora Hanse Georga Nehena z Memory Clinic je proto důležité trénovat paměť jako sval. Také tvrdí, že k tomu, aby naše datová dálnice v mozku fungovala, je třeba, aby měly buňky mezi sebou nejméně 10 tisíc spojů. Jak tedy mozek jednoduše procvičit, aby se opět nastartoval? Zkuste jít například na nákup bez sepsaného seznamu, naučte se pár nových cizích slovíček, vyluštěte si občas nějakou křížovku či sudoku nebo si třeba kreslete. Právě kreslením se totiž mozek rozvíjí, dochází k lepšímu propojení levé a pravé hemisféry a pomáhá tvořit takzvané myšlenkové mapy. Ty jsou vynikajícím prostředkem k dobrému a dlouhodobému zapamatování informací a souvislostí a využívá se tak například k učení, přemýšlení či třeba zajímavému řešení problémů.

2. Dejte si sušené švestky

Aby mozek pracoval na plné obrátky, je třeba mu také dodat energii vhodnými potravinami. I zde se tedy ukazuje, jak důležitá je zdravá a vyvážená strava. „Pokud chcete podpořit funkce mozku a lidově řečeno jej nastartovat, měli byste do jídelníčku zařadit více ovoce. Obsahuje totiž zdravé cukry, které dodávají energii všem buňkám v těle, tedy i těm v mozku. Ovoce navíc obsahuje látku bór, která mimo jiné podporuje efektivní myšlení. Lidé s nedostatkem bóru trpí na sníženou pozornost, mají zhoršené myšlení i paměť,” radí MUDr. Tomáš Kampe,odborný konzultant LR Health & Beauty. Velké množství bóru je mimo čerstvého ovoce také v sušených švestkách, rozinkách, mandlích, brokolici či třeba v arašídech. Vedle cukru potřebuje mozek také vitaminy (zejména skupiny B či vitamin E), železo či selen. Kombinace těchto látek přispívá například k optimální funkci nervového systému, normální psychické funkci, snižuje míru únavy a vyčerpání nebo třeba podporuje optimální kognitivní funkce. Pokud chcete mít jistotu, že mozku dodáváte tyto látky v optimálním denním množství, můžete se poohlédnout po vhodných doplňcích stravy. Na trhu je třeba Mind Master s kombinací těchto živin ve vyváženém množství.

3. Udělejte si procházku

Vedle speciálního tréninku a správné výživy se dostáváme ke třetímu důležitému pilíři kvalitně a naplno fungujícího mozku – k pohybu. Ačkoliv má většina lidí pohyb a cvičení spojeno jen s hubnutím či budováním svalové hmoty, je zásadní také pro lidský mozek. Zejména sport na vytrvalostní bázi je ideální pro podporu prokrvení mozku a zároveň k produkci nových nervových buněk. Při běhu, jízdě na kole, lezení na skále či třeba při badmintonu totiž musí tisíce nervových buněk optimálně spolupracovat a mozek tak funguje na plné obrátky. Pokud tedy máte pocit, že se na práci nemůžete dostatečně soustředit, udělejte si krátkou procházku, klidně jen do kanceláře o pár pater níž, nebo si dejte krátký sprint po chodbě. Pokud máte prostoru více, sedněte na kolo a dejte si pár kilometrů, případně si procházku protáhněte a vydejte se na čerstvý vzduch. Po pohybu budete soustředěnější a budete si lépe pamatovat.